Cholesterol

Jeśli czasem oglądasz telewizję to na pewno zauważyłeś, że co jakiś czas wybucha rewolucja na temat zdrowego odżywiania się. Jest to temat bardzo powszechny i na pewno większość ludzi miała z nim styczność. Zazwyczaj w większości programów telewizyjnych, gdzie kucharze pokazują jak zdrowo gotować, lub na forach i stronach kulinarnych o zdrowym odżywianiu, bardzo często poruszany jest temat cholesterolu i jego zgubnego wpływu na nasze zdrowie. Nie ma się więc co dziwić, że wielu ludziom cholesterol kojarzy się z problemami zdrowotnymi i koniecznością częstych wizyt u lekarzy. Cholesterol jest powszechnie najbardziej niepożądanym składnikiem żywności – według mediów. Tymczasem nie można się z tym do końca zgodzić. Niewielu ludzi ma jakiekolwiek pojęcie na ten temat i bezwiednie stara się wprowadzać jakieś zmiany do życia. Jeżeli mowa o cholesterolu to dzieli się on na dobry (HDL) i zły (LDL) cholesterol. LDL to rodzaj tłuszczu syntetyzowanego w wątrobie i dostarczanego do krwi. Nadmiar tego cholesterolu gromadzi się na ściankach tętnic i naczyń krwionośnych, prowadząc do ich utwardzenia i zwężenia ich światła. Długotrwałą formę tego procesu nazywa się miażdżycą. W pewnym momencie cholesterolu może odłożyć się w tętnicy wieńcowej tak dużo, iż może to spowodować katastroficzne skutki, takie jak zawał serca, czy udar mózgu. Mimo to trzeba zachowywać jego optymalny poziom w naszym organizmie, dlatego że jest on wymagany przez nasz układ odpornościowy i potrzebny do wytwarzania niektórych hormonów. Na jakie produkty należy uważać, aby nie produkować zbyt dużo szkodliwego cholesterolu? Poziom LDL zwiększy się na pewno po zjedzeniu: tłustych mięs, kiełbas, karkówek, masła, śmietany, żółtego sera.





Dobry cholesterol HDL jest bardzo potrzebny dla naszego organizmu. Przede wszystkim redukuje on poziom złego cholesterolu usuwając jego nadmiar z wątroby. Można więc wywnioskować, że im więcej jest HDL tym mniej złego cholesterolu osadza się na ścianach naczyń krwionośnych. Gdzie znaleźć zdrowy cholesterol? Najlepiej będzie zaopatrzyć jadłospis w takie produkty, jak: oliwa z oliwek zamiast zwykłego oleju, orzechy włoskie, laskowe i nerkowca, tran, ryby morskie, awokado, fasola, groch i inne rośliny strączkowe.





W celu dokładnego pomiaru cholesterolu we krwi najlepiej udać się do lekarza. Tam uzyskamy również bezcenne porady i wskazówki, jak wystrzegać się stanów zagrażającym zdrowiu. Prawidłowy cholesterol wacha się w ok. 130mg/dl=7.22mmol/l. Należy pamiętać, że poziom cholesterolu nie jest jednak stały i w zależności od tego co zjemy jego poziom będzie niższy, lub wyższy. U młodych osób czasem taki poziom dochodzi do 250mg/dl i jeśli nie utrzymuje się długotrwale to nie jest poważnym zagrożeniem. Przy czym u cukrzyków należy uważać szczególnie na poziom złego cholesterolu a nawet ograniczyć go do 70mg/dl. Zdrowego cholesterolu zawsze jest mniej a jego poziom u zdrowego człowieka powinien wynosić ok 50mg/dl. Jeżeli ktoś ma bardzo wysoki HDL, to jest to bardzo dobra prognoza dla jego stanu zdrowia. Osoby z poziomem wyższym niż 60mg/dl żyją nawet 5-7 lat dłużej w stosunku do przeciętnych zjadaczy chleba. Jednym z najlepszych sposobów ograniczających zły wpływ cholesterolu są ćwiczenia lub praca fizyczna. Podniesienie ciśnienia krwi od czasu do czasu wpłynie bardzo korzystnie.