Nadcisnienie tętnicze

Badania dowodzą, że co trzecia osoba w Polsce ma problemy z nadciśnieniem tętniczym. Wiele z tych ludzi w ogóle nie zdaje sobie z tego sprawy. Jeśli już ktoś słyszy słowo „nadciśnienie”, to kojarzy je z chorobą u starszych ludzi, tymczasem może ona wystąpić nawet u nastolatków. Jeżeli jest się młodym to nie ma wyraźnych skutków zbyt wysokiego ciśnienia. Kiedy się one pojawiają, czujemy się bardzo źle, serce bije jak szalone a badaniom ciśnieniomierza trudno uwierzyć – wtedy zwykle postanawiamy iść do lekarza. Niestety może być już zbyt późno i ryzykujemy długą terapię i faszerowanie się lekami, a można było przecież zareagować odpowiednio wcześniej i wdrożyć w życie kilka nawyków, które pozwoliłyby uniknąć przykrych konsekwencji.














Jeśli chcesz cieszyć się końskim zdrowiem przez długie lata, to zacznij przykładać dużą uwagę do tego co jesz. Zrezygnuj całkowicie z fast-foodów i innego śmieciowego jedzenia. Postaw na żywność ekologiczną. Myślisz, że znalezienie sklepu ze zdrową, certyfikowaną żywnością jest jak szukanie igły w stogu siana? Szczególnie jeśli nie mieszkasz w dużym mieście? Jeśli tak myślisz, to jesteś w sporym błędzie. Zamiast szukać sklepu stacjonarnego odległego o kilkanaście kilometrów znajdź eco sklep w Internecie. Żeby zaoszczędzić na kosztach przesyłki rób od razu większe zakupy, które wystarczą na dłużej. W niektórych sklepach ekologicznych przy zakupach powyżej określonej kwoty dostawę będziesz mieć za darmo. Jeśli sama nie planujesz tak dużych zakupów, to może warto popdytać którąś z koleżanek z pracy albo sąsiadkę czy nie jest zainteresowana zdrową żywnością.

Co takiego wpływa na to, że nadciśnienie jest coraz bardziej powszechnym schorzeniem? Bardzo poważnym powodem może się okazać stres. Jest to prawdziwa pandemia naszych czasów i trudno w jakikolwiek sposób na niego wpłynąć. Jest on zależny od sytuacji i każdy człowiek będzie odmiennie reagował na różne stresory. Dobrym sposobem na zmniejszenie nadciśnienia spowodowanego stresem jest ściskanie gumowej piłeczki, ok. 10 min dziennie – może to znacząco obniżyć problem. Pożyteczną alternatywą będzie również spożywanie sporych dawek magnezu, który poszerza światło tętnic i zapobiega powstawaniu skrzepów.




Najlepiej jest utrzymywać stały poziom wagi, lub schudnąć kilka kilogramów – pozwoli to utrzymać stałe ciśnienie krwi, lub nawet je obniżyć. Im większe jest nasze ciało, tym więcej potrzebuje ciśnienia, aby dostarczyć tlen i składniki odżywcze. Dobrym sposobem będą ćwiczenia pomagające zrzucić zbędne kilogramy. Ponadto fajnym trikiem jest jedzenie brokuł, które znacznie obniżają ciśnienie krwi, dlatego że mają w sobie kwas glutaminowy, który przyczynia się do zwiększenia elastyczności ścian tętnic.




Ciśnienie podczas ćwiczeń na pewno wzrasta. Mimo to 30-minutowy trening 3 razy w tygodniu znacząco pozwoli obniżyć ciśnienie krwi. Dobrze jest jeść dużo ryb, szczególnie morskich. Mają one w sobie tłuszcze nienasycone, dzięki którym płytki krwi się nie zlepiają. Ponadto załagadzają one stan zapalny na ścianach tętnic, obniżają poziom złego cholesterolu i zawierają zbawienne dla zdrowia kwasy omega-3. Pozwoli to na swobodniejszy transport krwi. Picie chudego mleka w ilości ok. 1l dziennie dostarczy wapń do mięśnia sercowego i obniży ryzyko nadciśnienia nawet o 20%.